Co daje oczyszczacz powietrza w mieszkaniu?

W tym sezonie postanowiłem się zabezpieczyć i wyposażyłem się w oczyszczacz i nawilżacz powietrza. Wszystko po to, aby obniżyć poziom szkodliwych pyłów przynajmniej w mieszkaniu. Przyznaję, że efekty są bardzo dobre. Po kilku dniach nieustannego czyszczenia powietrza sytuacja „oddechowa” zmieniła się diametralnie. Zniknęły fruwające w powietrzu paproszki, oddychamy świeżym i bardzo dobrze nawilżonym powietrzem, a kurzu w mieszkaniu jest dużo mniej. Gdzie więc się podział? W urządzeniu. Poniżej zamieszczam zdjęcie po 6 godzinnym oczyszczaniu w wietrzonym pomieszczeniu (wczoraj było bardzo ciepło, termometr pokazywał nawet 22 stopnie!). Efekty oczyszczania w pomieszczeniu zamkniętym są dobrze widoczne tylko przez pierwsze dwie, trzy doby. Potem w czystym pomieszczeniu trzeba już tylko utrzymać jakość powietrza. Urządzenie pracuje 24 godziny na dobę.

Wielkość urządzenia to ok 30 na 30 cm. Wszystko to, co nie jest białym dnem zbiornika z wodą, jest wychwyconym z powietrza brudem, którym w innym przypadku byśmy oddychali!

Ponieważ pytań o to urządzenie jest sporo, zdecydowałem się jednak zamieścić tutaj jego nazwę. To darmowa reklama, ale trudno.

VENTA Air Washer

oczyszczacz powietrza1

komentarzy 46 to “Co daje oczyszczacz powietrza w mieszkaniu?”

  1. mikolajo Says:

    A mógłbyś podać jaki oczyszczacz nabyłeś. I jak on się sprawuje, gdy masz cały czas otwarte okno – wtedy to chyba nie ma sensu go włączać, bo nie nadąży…

    • brudnykrakow Says:

      Przy otwartym oknie działa oczywiście gorzej, ale to zrozumiałe. Natomiast plus polega na tym, że na bieżąco wyłapuje część pyłów i po zamknięciu okna szybciej powraca właściwy, czysty, poziom jakości powietrza w mieszkaniu.
      Wolę nie pisać tutaj, jakiego sprzętu używam. Nie chcę, aby to był blog reklamowy. Informację wysłałem Ci na maila.

  2. barteksekula Says:

    Hej,
    Czy ja tez moglbym prosić o informacje o tym urządzeniu na maila?

    Dziękuje bardzo:)
    Bartek

  3. roman Says:

    To ja też poproszę o informację o urządzeniu.

    A może pójść w drugą stronę – zrobić test kilku?

  4. Paweł Says:

    A jakiego rodzaju jest ten oczyszczacz? Filtruje tylko przez samą wodę, czy może ma jeszcze jakieś dodatkowe filtry?
    Samo filtrowanie przez wodę raczej nie jest dobre, jeśli jest ta woda jest potem wykorzystywana do nawilżania. Wtedy zanieczyszczenia są ponownie rozpylane w powietrzu. Niestety niektóre urządzenia tak działają.

    Jestem na etapie kupowania oczyszczacza z nawilżaczem w jednym. Dobry sprzęt tego typu to przynajmniej 1000 zł, najczęściej więcej niż 2000 zł. Z tego co wyczytałem, to warto patrzeć na zużycie prądu, bo ma duże znaczenie, jeśli urządzenia ma pracować niemal non stop. Koszty i dostępność filtrów również mają istotne znaczenie.

    • brudnykrakow Says:

      Filtruje przez samą wodę. Sądząc po zbierającym się na dnie zbiornika osadzie – wyłapane zanieczyszczenia nie wracają z powrotem do „obiegu”. Dodatkowe filtry mają to do siebie, że mogą przepuszczać część przechodzącego przez nie powietrza. Woda natomiast więzi to, co do niej wpadnie. To jest właśnie sprzęt typu „przynajmniej 1000 zł”. Zużycie prądu ma niezłe, bo na najwyższych obrotach pobiera 6 watów. Na najniższym biegu to odpowiednio ok 3 waty.
      W celu zachowania odpowiedniej higieny urządzenia stosuje się specjalny środek higieniczny.
      Kiedy kupowałem urządzenie, też myślałem, że będzie pracować bez przerwy, ale praktyka pokazała, że nie jest to koniecznie. Po kilku dniach intensywnego oczyszczania i nawilżania trzeba urządzenie wyłączyć, aby wilgotność w mieszkaniu nie przekraczała 60%. Samo zaś powietrze jest, według mojej oceny, bardzo czyste. Widać to po ilości kurzu w mieszkaniu.

      • Paweł Says:

        Oczyszczanie działające tylko z nawilżaniem, to wydaje mi się wadą. Jeśli już jest odpowiednia wilgotność, to przydałoby się opcja tylko samego oczyszczania. Jeśli możesz, to podeślij mi proszę nazwę tego oczyszczacza wraz z informacją, na jakiej powierzchni go wykorzystystujesz. Poczytam o tym wtedy dokładniej.

      • brudnykrakow Says:

        Tak, to że oczyszcza jednocześnie nawilżając wydaje się wadą, ale za to nie ma w nim żadnych filtrów, a jedynie woda, która działa jak filtr. Poza tym, kiedy powietrze jest dobrze nawilżone (60%), to wszystkie pyły także się nawilżają, przez co stają się ciężkie i opadają, a co za tym idzie – nie wdycham ich. Chętnie napisałbym więcej o różnych „systemach” i urządzeniach, dlatego zachęcam do przysyłania swoich uwag. Jeśli natomiast ktoś czułby się na siłach napisać o oczyszczaniu coś wartościowego, to chętnie umieszczę to na blogu.

  5. lucash9 Says:

    Hej, też szukam oczyszczacza. Daj znać i do mnie co nabyłeś.

    • eranfal Says:

      Hej, ja też poproszę o informacje co to za oczyszczacz, właśnie zastanawiam się nad kupnem czegoś takiego do mieszkania.

      • Monika Says:

        Hej, jeżeli możesz, ja również poproszę o podanie nazwy/ modelu urządzenia o którym mowa :). Byłabym bardzo wdzięczna.

    • lucash9 Says:

      Ja zamówiłem polską wersję oczyszczacza wodnego. Jest dużo tańszy, a o skuteczności wypowiem się gdy odbiorę przesyłkę.

    • lucash9 Says:

      Ok wypowiadam się. Działa tzn. nawilża, oczyszcza i lepiej mi się śpi. No i córka przestała kasłać, tylko nie wiem czy to zasługa oczyszczacza. Jedyny minus to taki, że generuje dużo szumu przy mechanicznym rozbijaniu wody.

  6. Jan JanJan Says:

    Szkoły są dwie : albo filtrem jest hepa albo woda.

    Faktycznie przy dużej wilgotności powietrza może być problem z filtracją wodną.
    Woda oczyszcza w środku oczyszczacza i tak jak wspomniano wcześniej wiąże i sprawdza na podłoge nieczystości.

    Generalnie te na wodę są oszczedniejsze jeśli chodzi o pobór energii lektrycznej i cichsze i brak filtrów.

    Hepa jest skuteczniejsza w usuwaniu drobniejszych zanieczyszczeń.

  7. Tomek Says:

    Ja równiez prosiłbym o podanie nazwy urządzenia na mejla. Z góy dziękuję.

  8. gosia z Says:

    Witam,
    również proszę o podanie nazwy urządzenia na e-maila.
    Pozdrawiam i dziękuję.

  9. Michał Says:

    Takze prosiłbym o email jeśli to nie kłopot =)

  10. Janusz Says:

    Ciekawe to urządzenie – sam chętnie bym nabył tylko nie wiem które jest najlepsze. Mogę też prosić o radę ?.

  11. Mariusz Says:

    Bardzo ciekawy artykuł i zgadzam się z jego główną tezą – w wielu domach taki oczyszczacz powietrza byłby bardziej przydatny niż odkurzacz. Mam jednak kilka „ale”…
    Tego typu oczyszczaczo-nawilżacze produkowane są w niezmienionej formie od co najmniej 15lat i w moim przekonaniu są już mocno przestarzałe (nawet jeśli są reklamowane jako ORYGINALNE szwajcarskie czy niemieckie). Ich zaletą jest rzeczywiście brak konieczności zakupu filtrów, które się zużywają lub mogą ulec uszkodzeniu. Nawilżanie odbywa się metodą ewaporacyjną, która jest znacznie wydajniejsza niż ultradźwiękowa. Niestety, wg mnie jest jednak sporo wad:
    – jeśli chcemy oczyszczać powietrze to MUSIMY też nawilżać, co może doprowadzać do okresowego przewilżenia powietrza
    – kiedy skończy się woda, urządzenie ani nie nawilża ani NIE OCZYSZCZA POWIETRZA
    – zakładamy, że 100% zanieczyszczeń pozostaje w wodzie i nie wraca do powietrza podczas procesu nawilżania – niestety tak nie jest; filtry Hepa są z reguły certyfikowane, a najlepsze z nich GWARANTUJĄ efektywność na poziomie 99,97% pochłaniania cząstek do 0,3 mikrometra; w przypadku stosowania jakichkolwiek bioabsorbentów NIE MA TAKIEJ GWARANCJII
    – bardzo kłopotliwe jest czyszczenie samego urządzenia z osadzonego szlamu oraz kamienia (jakiekolwiek dłuższe zaniedbanie z tym związane może naprawdę zniechęcić do dalszego użytkowania)
    – jeśli korzystamy z wody wodociągowej, to należy pamiętać, że sama woda nierzadko również jest zanieczyszczona
    – niestety przy w miarę intensywnym korzystaniu koszty związane z kupowaniem bioabsorbentów i odkamieniaczy są znaczne i mogą przewyższaćte związane z wymianą filtrów w alternatywnych rozwiązaniach
    – CENA – biorąc pod uwagę tylko parametry techniczno eksploatacyjne (wydajność oczyszczania i nawilżania, głośność, zużycie energii, wyposażenie, koszty związane z kupowaniem preparatów) tego typu oczyszczaczo – nawilżacze wydają się być abstrakcyjnie drogie (od ok. 600 do ok. 2000pln); w tej cenie można na rynku znaleźć co najmniej 2-3 firmy oferujące wydajniejsze i bardziej zaawansowane rozwiązania (wbudowane higrometry czy nawet różnego rodzaju czujniki, wyświetlacze pokazujące aktualny stan powietrza, informacje o potrzebie czyszczenia, wymiany filtrów, zasilenia w wodę, etc.)

    To tyle. Swoje spostrzeżenia wyraziłem na podstawie korzystania z modelu Venta LW44 przez okres ponad 3 lat (2006-2009). Pozdrowienia dla Autora. Mariusz

    • brudnykrakow Says:

      Cenne uwagi. Oczywiście trudno znaleźć sprzęt idealny. Poza tym powietrze i tak trzeba nawilżać, więc ogólnie idea nawilżania i oczyszczania jednocześnie nie jest zła. Najważniejsze dla mnie jest to, że widzę i czuję różnicę jaką ten sprzęt robi. Wymaga to rzeczywiście czyszczenia, wymieniania wody, a co jakiś czas (raz na pół roku) zakupu środków higienicznych, ale to da się przeżyć 🙂 Oczywiście być może istnieją lepsze. Wkrótce sprawdzę nowe urządzenie oczyszczające. Wnioski z testów zamieszczę na blogu 🙂

  12. markiza Says:

    czy też mogę prosić o nazwę urządzenia?

  13. gp Says:

    Moglbym tez prosic o nazwe tego oczyszczacza na maila beavisek@go2.pl . Dzieki z gory

  14. Sebastian Says:

    A ja mam pytanko praktyczne – czy taki oczyszczacz (lub też innego rodzaju, ale oczyszczacz powietrza) działa na tyle skutecznie, że zmniejsza się widocznie ilość kurzu w powietrzu, na meblach, podłodze? Moim problemem jest budowa w okolicy, przez co w kilka godzin po solidnym sprzątaniu i ścieraniu kurzy mógłbym od nowa startować. Irytuje mnie to, stąd moje poszukiwania urządzenia, które potrafiłoby przefiltrować powietrze.

    • brudnykrakow Says:

      Nie wydaje mi się, aby takie „domowe” urządzenie poradziło sobie z budową w okolicy. Raczej urządzenia budowlane, wydaje mi się, że są takie dostępne, ale nie mam pewnych informacji.

    • LoveAir Says:

      Może już temat zdezaktualizowany ale nie ma oczyszczaczy, które wyłapywałyby cały kurz, który wlatuje do pokoju. Po prostu duża część cząstek kurzu to „olbrzymy” w porównaniu do mikroskopijnych pyłów PM10, które wyłapują oczyszczacze. Te mikroskopijne cząstki są groźne dla zdrowia. Oczywiście część kurzu oczyszczacz wyłapie ale ten, który leży gdzieś i nikt go nie wzbudzi do lotu poprzez silny ruch powietrza – to tu tylko pomoże sprzątanie klasyczne. Polecamy te automatyczne iRoboty, mogą sprzątać wręcz non-stop. A co do oczyszczaczy, my dobieraliśmy w naszej ofercie urządzenia na podstawie ogólnej oceny stosunku cena/jakość. Mierzyliśmy też sprawność w oczyszczaniu. Mamy model oparty na filtr HEPA i drugi – o HEPA + pranie wodne/nawilżanie. Jeśli ktoś jest zainteresowany, zapraszamy na https://loveair.pl Można u nas sobie tez zamówić w Krakowie usługę badania jakości powietrza 🙂

  15. kasiakk779 Says:

    Czy taki oczyszczacz Stadlera jest na przykład dobry? Nigdy nie miałam takiego urządzenia u siebie, a podobno dla alergików jest on właśnie rewelacyjny

  16. margarett90 Says:

    Oczyszczacz powietrza to świetna sprawa, a już szczególnie w domu, w którym pali się papierosy.
    Zakupiłem sobie od Stadler Form model „Viktor” i muszę przyznać, że zmiana jest ogromna. Dzięki temu lepiej się śpi no i dzieci nie muszą wdychać dymu tytoniowego.

  17. mARIUSZ Says:

    Przeczytajcie co pokazały testy filtrowania PM2.5 przez tą VENTę:
    http://jaseywang.me/2015/11/01/can-venta-airwasher-effectively-reduce-pm2-5-or-pm10/
    W skrócie: jak jest PM2.5 100+ na zewnątrz, to nie daje rady, potrzebny filtr HEPA.
    No i jestem w kropce.

    Ktoś może wybrał jakiś model który nie wymaga wymiany filtrów co miesiąc i czyści PM2.5 i PM10 ?
    Czytałem o Philips AC3256/10 i ludzie się skarżą, że wymaga wymiany filtra co 1,2,3 tygodnie.

    MaRIUSZ

    • brudnykrakow Says:

      Dzięki, to ważna informacja.

    • Artur Says:

      Sharp KC-A50EU W oczyszczacz powietrza (są też modele A40 i A60 – funkcje te same, tylko przeznaczone do innej kubatury) , ma filtry hepa i wyłapuje PM 2.5 i PM 10
      wymiana filtra co 10 lat + nawilżanie i jonizacja
      polecam zakup w zagranicznych sklepach internetowych; cena niższa o 25% niż w Polsce

      Artur

      • mARIUSZ Says:

        Artur, właśnie się nad nim zastanawiam. Czy używasz tego oczyszczacza ? w jakim pomieszczeniu ? jak odczuwalne efekty ? hałas ? czy szukałeś tego samego ale tańszej firmy ?

  18. Kamil Says:

    Ja kupiłem ten oczyszczacz http://www.fellowes.pl/produkty/opis,1506,p7507,oczyszczacz-aeramax-baby-db55.html , ma filtr HEPA i filtr węglowy. Sprawdziłem go pożyczonym pyłomierzem. Ośmiokrotnie zmniejszył mi zapylenie w pomieszczeniu. Urządzenie likwiduje mi zapachy obiadowe.

  19. Artur Says:

    Tak, mamy przetestowany egzemplarz. Pomieszczenie 35 m2. Hałas jest słyszalny przy maksymalnym obciążeniu. W trybie normalnym i nocnym super cichy. Cichszy niż zwykły nawilżacz. Odczuwalny efekt „świeżego powietrza”, a do tego dobrze działający tryb automatyczny, kiedy otwieram okno i wlatują zanieczyszczenia. Opisywany przez Kamila Fellowes jest porównywalny z wersją A40 we wszystkich parametrach (również cenowo). Nie znalazłem tylko opisu żywotności filtra.

    • mARIUSZ Says:

      A jaką masz wilgotność w domu z nim i bez niego ?
      Ja mam teraz 60% a podczas mrozów spada do 45%.
      Waham się czy nie przesadzę z nawilżaniem jak go zacznę używać.

  20. czesiek Says:

    Ja mam taki przenośny, bardzo designerski Viktor stadler, sprawdźcie sobie, wygląda tak, że się mozna powstydzić jak znajomi wpadają


Skomentuj

