Maski przeciwpyłowe, antysmogowe.

Już rok temu pisałem o możliwości ochrony przed wdychaniem szkodliwych pyłów dzięki maskom (półmaskom) przeciwpyłowym. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska poinformował, że takie maski (dostępne w sklepach z narzędziami lub marketach budowlanych) w zależności od zastosowanego filtra (przepuszczalności włókien) dzielą się na klasy: P1, P2, P3.

  • p1 zatrzymują około 80% cząstek, które są mniejsze niż 0,5 mikrometrów,
  • P2 zatrzymują około 94% cząstek, które są mniejsze niż 0,5 mikrometrów,
  • P3 zatrzymują około 99,95% cząstek, które są mniejsze niż 0,5 mikrometrów.

Niska emisja to pył zawieszony PM10 i PM2.5. Są to cząsteczki o średnicy odpowiednio do 10 i 2.5 mikrometrów.

Minusem takiej inwestycji może być to, że maski te są jednorazowego użycia. Oczywiście można je nosić dłużej, ale  producenci informują, że są jednorazowe. Z drugiej strony nie są drogie, więc można ich kupić więcej wciąż nie wydając dużych kwot. Warto pamiętać, aby maska miała zaworek filtracyjny, który sprawi, że wydychane przez nas powietrze nie będzie się pod nią skraplać. Z własnego doświadczenia dodam, że warto zrobić test polegający na założeniu maski na około kwadrans i wybraniu się na spacer po mieście. Po tym czasie zdejmij maskę. Dopiero wtedy poczujesz jak smog śmierdzi.

Na rynku dostępne są także maski antysmogowe z wymiennymi filtrami węglowymi.

Lucash9 poruszył ważną kwestię dopasowania maski do twarzy. Kiedy w zeszłym roku nosiłem zwykłą maskę z marketu, nie było problemu z jej dopasowaniem, dlatego uważałem, że jest taka dobra. Nowoczesnych masek wymienionych w artykule nie nosiłem, więc trudno mi się wypowiedzieć. Znalazłem w sieci instrukcję zakładania maski: www.icd.pl/zakladanie_polmaski.pdf

komentarzy 30 to “Maski przeciwpyłowe, antysmogowe.”

  1. lucash9 Says:

    Ja kupiłem RZmask i użyłem jej raz. Wydaje się być fajnym rozwiązaniem, ale osobiście nie przypadła mi do gustu. Na ulicy wygląda się w niej oryginalnie i wszyscy się gapią ale to mi nie przeszkadza. Ale pomimo filtra węglowego nadal wyczuwalny jest smród dymu i spalin. Stojąc przy ulicy mogłem wyczuć czy o diesel czy benzyna. 🙂 Wydaje mi się że to kwestia szczelności, dopasowania do twarzy. Filtr sprawdzany jest warunkach laboratoryjnych, a w codziennym użyciu, z powodu „przecieków” powietrza ta skuteczność jest nieco niższa. Jeśli chodzi o konkurencję czyli Respro (wygląda podobnie do RZmask) to producent szacuje ją na 88%, właśnie z powodu dopasowania. Na razie przesiadam się na Totobobo, podobno jest bardzo szczelna. Czekam na odbiór zamówienia, pochwalę się po pierwszym użyciu.

  2. flameheart Says:

    A ja mam własnie wątpliwości a propos RZmask, ale troche innego rodzaju. Piszą oni mianowicie:

    „Maska przeciwpyłowa RZmask posiada filtr N99. Oznacza to, że maska filtruje 99.9% pyłów o rozmiarze 0,1 mikrometra i większych. Jak pokazuje raport z Nelson Laboratories w Utah, chroni on między innymi przed smogiem (pyły PM10 i PM2,5), pyłkami traw i wieloma wirusami chorób zakaźnych.”

    Więc oni nie spełniają żadnej „oficjalnej” specyfikacji i standardu. Na swojej stronie mogą sobie zamieścić badanie, które wykaże, że maska chodzni nawet w 110%. Czy wierzycie w takie marketingowe pitu ?

    • lucash9 Says:

      Masz trochę racji. To klasyczny „chłyt martekingowy”. Ja sprawdziłem obie maski osobiście. Obydwie miałem na twarzy i podtrzymuje to co napisałem o RZmask. W Totobobo mniej śmierdzi i oddycha się dużo swobodniej. Odstraszać może natomiast cena filtrów, które trzeba wymienić po 2 tygodniach, bo tracą swoje właściwości. Ja w każdym razie zostaje przy Totobobo.

      • flameheart Says:

        Strasznie to drogie, nie zauważyłem wczesniej. A jak się do tego maja jednorazówki? Najtańsza P3 na allegro kosztuje 4złote, a ich jednorazowość polega chyba na tym że jeden dzień można w niej pracowac ?
        Jak się ich skuteczność ma do tych wielorazówek, próbowałeś ?

      • lucash9 Says:

        Na pewno wróci problem dopasowania do twarzy i pobierania brudnego powietrza z pominięciem filtra. Tutaj są jakieś testy porównawcze możesz poczytać http://totobobo.com/blog/2010/01/6-filter-test Osobiście nie używałem jednorazówek. 4 zł za P3 to jakoś mało. Najtańsze P3 widziałem w granicach 8zł/sztukę chyba w Obi.

      • brudnykrakow Says:

        Ja używałem jednorazówek i już czułem różnicę. Może nie trzeba od razu kupować drogich maseczek. Te tanie jednorazówki, jeśli mają blaszki dopasowujące się do kształtu twarzy, moim zdaniem, wystarczają. Pewnie nigdy nie uda się odfiltrować wszystkich pyłów, więc warto odfiltrować tyle, ile się da.

      • flameheart Says:

        @lucash9, no bo ja mówie o allegro. Te dyskonty zawsze mają marżę. Ale sprawdze może w takim razie jakieś różne i się podziele wrażeniami :]
        @brudnykrakow, na ile razy starcza taka jednorazówka ? 😉

  3. lucash9 Says:

    Jasne, że nie trzeba. Zawsze coś tam dopasujesz. RZmask też miało tą blaszkę ale tylko mi nos zatykała. Powiem Ci tak, do chodzenia po ulicach nie potrzeba super wypasionych masek. Ale do aktywności fizycznej można się już zastanowić. Np. gdy jeździsz na rowerze do pracy, w zwykłej masce może być problem z przepustowością powietrza. Totobobo jest właśnie preferowane przez rowerzystów, oddycha się w niej zadziwiająco swobodnie.

  4. mandraghora Says:

    hej,
    a ja używam Rzmaska od ponad miesiąca i jest spoko. Trzeba tylko dobrze dopasować… nie czuć smrodu, filtr wygląda na to że działa (jak wymieniałam był ewidentnie zasyfiony, poza tym skończył się kaszel nie wiadomo skąd i plucie czarnym syfem po treningu), jest wygodna, ładna 🙂 i nie ma wrzynających się w policzki gumek…

  5. janek Says:

    Podpisuje się pod tym co pisze mandraghora. Trzeba odpowiednio dopasować i nic nie czuć. żadnych spalin czy innego syfu. Potem wystarczy zdjąć i zrobić jeden wdech żeby zrozumieć co nas omija 🙂
    Oprócz jazdy na rowerze używam do sprzątania garażu, strychu etc. bo mam alergię i astmę. Wtedy mam ZERO problemów z alergenami. Normalnie po takim sprzątaniu duszę się i kicham przez kilka godzin.
    Respro rozważałem ale 18 FUNCIAKÓW za dwa filtry mnie przerasta. Totobobo dla mnie dziwnie wygląda.

    • lucash9 Says:

      Oczywiście kluczowe słowo to ‚dopasować’. Do mojej gęby RZmask po prostu nie pasuje i powietrze leci bokiem. To samo mam w jednorazówkach.

    • BlueWorm Says:

      Janku, a jakiej maski używasz, skoro ani Rz ani Toto? Są jeszcze jakieś warte uwagi/polecenia?

    • karczoch1980 Says:

      też używam rzmask. na początku nie mogłem się przyzwyczaić (pierwsza próba podczas jazdy na rowerze), wydawało mi się, że źle mi leży na twarzy. dopiero jakiś czas później zacząłem używać jej do jazdy na rolkach, tym razem lepiej dopasowując – i gdyby nie ta maska, nie odważyłbym uprawiać sportu zimą w Krakowie. dopiero po ściągnięciu maski czułem (dosłownie), że muszę uciekać z okolic Błoni.

  6. wojtek Says:

    RZmask nie nadaje się na rower MTB ani szosowy(może gdy ktoś jeździ na trekingu albo holendrze) – pozycja pochylona powoduje zsuwanie maski i zatykanie nosa. Używałem przez miesiąc. warstwy materiału już po ponad tygodniu uległy rozklejeniu. Zdecydowanie za droga w stosunku do trwałości i efektywności w warunkach ulicznych -również rozróżniałem w niej na węch diesle i benzyniaki. Jeszcze jeden minus, to cena – przy tej trwałości 100z, to o połowę za dużo.

    • lovemybike Says:

      jaką w takim razie maskę polecasz?

      • brudnykrakow Says:

        Ja osobiście mam kłopot z poleceniem maski. RZMask nie spełniła do końca moich oczekiwań, ale lepsza taka niż żadna. Wciąż uważam, że maska przeciwpyłowa z filtrem P3 dostępna w marketach budowlanych za około 8-9 zł pomaga na podobnym poziomie, a jest bardziej elastyczna. Co inni na to?

      • brudnykrakow Says:

        Ja osobiście mam kłopot z poleceniem maski. RZMask nie spełniła do końca moich oczekiwań, ale lepsza taka niż żadna. Wciąż uważam, że maska przeciwpyłowa z filtrem P3 dostępna w marketach budowlanych za około 8-9 zł pomaga na podobnym poziomie, a jest bardziej elastyczna. Co inni na to?

    • brudnykrakow Says:

      W pełni się zgadzam. Za drogie i na rower nie do końca wygodne. Jeżdżę po mieście na „holendrze” i nawet przy dość wyprostowanej pozycji nie jest idealnie. Cena za wysoka. Poza tym w środku jest zwykły filtr…

  7. wojtek Says:

    Maski to jedno, a smog atakuje też oczy- jakiś pomysł na ich ochronę(pieką w dniach wysokich stężeń)? okulary do pływania? A jeśli ktoś nosi okulary i nie przekona się do szkieł kontaktowych?

  8. anad Says:

    Witam-wszyscy piszecie jakie to sa dobre niektore maski, ale nikt nie napisal gdzie mozna je kupic.

  9. Endo Says:

    A ja stwierdziłam ze nie bede przeplacala i wydawala kasy tylko po to zeby zaplacic za marke. tu gosc sprzedaje maski http://allegro.pl/maska-antysmogowa-przeciwpylowa-pm2-5-i5827063560.html dużo taniej a specyfikacja filtra taka sama jak firmowych rz masek czy innych takich . kupiłam więc za 39 zl niebieska maseczke i super git lezy i pasuje a filter w specyfikacji taki jak u drozszej konkurencji – tez lapie pm 2,5

  10. jarosh Says:

    Maska, maską, cena ceną, a wiadomo, że musi spełniać dwie podstaweo funkcje:
    -szczelność
    -możliwość stosowania filtrów wymiennych klasy P3.
    Ja również używam jednorazówek klasy P3 w ilości hurtowej.
    Zakładam je gdy stężenie przekracza 100 um/m3 poruszając się nieco dłużej w centrum Krakowa ( mieszkam na Kazimierzu)
    Jeżeli by ktoś chciał mam na zapas ponad 10 masek z jednym zaworkiem i filtrem klasy P3 🙂

  11. Mika Says:

    A czy ktoś próbował może masek sygnowanych MLD albo Dragon?

  12. Tomek Says:

    Sam uzywam maski Respro do biegania i co mogę powiedzieć…dzięki niej trening jest cięższy i poprawia się wydolność. A że mieszkam w nieciekawej okolicy to mniej pyłów wchłaniam przy okazji

  13. Piotr Says:

    Hej, mieszkam w Żyrardowie położonym 45 km od Warszawy. W niektórych częściach miasta i wioskach go okalających, przez które biegam, alarm smogowy powinien być ogłaszany codziennie! Niestety, chyba wraz ze wzrostem drzew przy stacji badawczej WIOŚu – mamy taką w mieście – jakość powietrza w „cyfrach” się poprawia, mimo że organoleptycznie jest podobnie od kilku lat.

    Dlatego do biegania od roku mam półmaskę Maskpol 12/5 (40 – 50zł), jeden filtr zatkany „główką butelki 1,5l” z korkiem. Filtr klasa P2 za 1,5 zł. Zmieniam go co 10 h biegania.
    Nie lubię straszyć ludzi i nie wszędzie jest dym, więc zdemontowałem paski i dokładam maskę do twarzy gdy wyczuwam charakterystyczny zapach spalin z węgla, drewna czy innych nośników energetycznych.
    W masce czy bez zawsze oddycham przez nos!

    Załączam fotki:
    adres fotki http://www.fotosik.pl/zdjecie/d742634530386c4f
    adres fotki http://www.fotosik.pl/zdjecie/18b775fe3e61e72d

    pozdrawiam

  14. Piotr Says:

    Hej, mieszkam w Żyrardowie położonym 45 km od Warszawy. W niektórych częściach miasta i wioskach go okalających, przez które biegam, alarm smogowy powinien być ogłaszany codziennie! Niestety, chyba wraz ze wzrostem drzew przy stacji badawczej WIOŚu – mamy taką w mieście – jakość powietrza w „cyfrach” podobno się poprawia, mimo że organoleptycznie jest podobnie od kilku lat, czyli źle.

    Dlatego do biegania od roku mam półmaskę Maskpol 12/5 (40 – 50zł), jeden filtr zatkany „główką butelki 1,5l” z korkiem. Filtr klasa P2 za 1,5 zł. Zmieniam go co 10 h biegania.
    Nie lubię straszyć ludzi i nie wszędzie jest dym, więc zdemontowałem paski i dokładam maskę do twarzy gdy wyczuwam charakterystyczny zapach spalin z węgla, drewna czy innych nośników energetycznych.
    W masce czy bez zawsze oddycham przez nos!

    Załączam fotki:
    adres fotki http://www.fotosik.pl/zdjecie/d742634530386c4f
    adres fotki http://www.fotosik.pl/zdjecie/18b775fe3e61e72d

    pozdrawiam
    Piotrek


Skomentuj

