Podatki po „krakowsku”

Poniższy wpis leżał „w szufladzie” ponad rok. Odnalazł się podczas przeszukiwania dysku…

Kilka dni temu (teraz to już ponad 16 miesięcy temu) dostałem “Nakaz płatniczy w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego za rok 2012″. Otwieram kopertę i widzę kwotę: 165 zł. Przez ostatnie lata płaciłem tylko 69 zł, więc mocno mnie to zdziwiło.

Skąd taka zmiana?

Wyszperałem w segregatorze z rachunkami nakazy płatnicze za poprzednie lata i porównałem. Różnica? W tym roku Urząd Miasta dorzucił mi nową rubrykę : “Podatek od nieruchomości : od lokali niemieszkalnych z odrębną księgą wieczystą”. Wcześniej tego nie było, więc zacząłem szukać powodów takiej zmiany.

Okazuje się, że Radni Miejscy postanowili, że wszelkie lokale niemieszkalne, tj. garaże, piwnice itp. powinny być opodatkowane wg stawki przewidzianej dla “budynków pozostałych”. Stawka podatku za metr kwadratowy takich lokali wynosi 6.5 zł! W poprzednich latach stawka była liczona tak, jak za metr lokali mieszkalnych, czyli 0,62 zł!

Według tego podejścia podatek za moje mieszkanie wyniósł w tym roku 42,35 zł, a za sam garaż aż 93,60 zł.

Sprytne, prawda? Nieduża podwyżka podatków, ale zgrabny zabieg przeklasyfikowania lokali niemieszkalnych do działu budynków pozostałych i już wpływy do kasy miasta rosną lawinowo!

Tylko co otrzymam w zamian?

Komentarze 4 to “Podatki po „krakowsku””

  1. slawosz Says:

    no to moze zwrot podatku bedzie z jakas rekompensata… oby…pozdrawiam

  2. Dam Koszty Says:

    Polski standard. Zamiast obniżyć podatki tak, aby zachęcić do inwestowania, wolą podwyższać i łupić kogo się tylko da.

  3. Podwyżki w Krakowie – moje zdanie. | Brudny Kraków Says:

    […] je spłacić, podnoszone są podatki. Już dawno temu pisałem o moim osobistym przypadku – Podatki po krakowsku – kiedy to podatek od nieruchomości, którą zamieszkuję wzrósł ponad dwukrotnie. W […]

  4. 10 zł/miesiąc za parkowanie w strefie, a podatek od nieruchomości | I bike Kraków Says:

    […] sprawa wzrostu stawek za podatek od nieruchomości w przypadku miejsc parkingowych. Jeszcze w 2011 stawka za miejsca postojowe wynosiła 0,62 zł/m2, w 2012 dla miejsc z odrębną księgą wieczystą było to już 6,50 zł/m2, a w 2014 jest to już […]


Dodaj komentarz